måndag 23 december 2013

Ibland räcker tiden till allt

Uppesittarkväll. Först överlevde jag Maxi. Fick med mig allt jag skulle ha hem. Började med att baka saffranspannkaka. Sen gjorde jag filodegspaket med spenat, couscous, aprikoser, pinjenötter och en massa annat gott. Diskade undan i det lilla köket. Gjorde plats för att tillverka chokladklubbor, mammas nogatgodis, Mozartkulor och vit choklad med tranbär. HUR mycket som helst. Ändå hann klockan bara bli 20. Det är ju maaaassor av timmar kvar tills det är dax att hämta Sötaste på jobbet. Maaaassa timmar till julen kan börja...


Klubborna är de hjärtformade iskuberna. Recept från Expressens julgodis-bilaga. Hade nog i för mycket honung. De stelnar inte så de går att få ur formarna.
Längst till vänster vit choklad med tranbär. Smälte bara choklad och klickade ut på bakplåtspapper. Hällde över tranbär med en gång.
Mozartkulorna är nogat täckt med marsipan och rullad i mörk choklad. Garnerade med silverkulor.
Mammas nogatgodis skymtar till vänster i den rektangulära lådan. Skivad nogat, smält choklad, ytterligare en nogatskiva och choklad på toppen. Sen skär man dem i bitar. De är helt obligatoriska på jul. Mamma har ALLTID gjort dem. Till förra året. Jag gjorde som jag alltid gör. Smög ner i matkällaren för att norpa godis. Åsså fanns det inget nogatgodis!!! Fick jag rätta till i år med att göra dem själv. Så det så!

God Jul alla ni ute. Ni förtjänar en lycklig helg =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)