måndag 9 december 2013

Mot en ljusare framtid

Vi hann inte gjuta några ljus när vi hade julpyssel här. Så det blev ikväll istället. En gryta med vatten. Hölls lite halvkokande på medelvärme ungefär. Sen en stor konservburk i vattenbadet som jag smälte stearinet i. Det blev en himla blandning av ljusstumpar och även lite G-te-massa som var över sen förra julen.

Jag gjöt i mjölkkartonger. Det blir så fina blockljus då. I de större kartongerna satte vi två vekar. Ett test, får se hur det funkar. Knöt veken runt en sten som tyngd i botten och sen runt en grillpinne upptill.

Gjorde först tre vita ljus. Resten av stearinet färgades lila med hjälp av några lila ljusstumpar och ljusfärg köpt på Panduro. 
Nu får de stå och stelna tills imorgon. Då ska jag fylla på alla lite ytterligare. Det blir nämligen alltid ett hål runt veken när de stelnar.

Sötaste ägnade sig åt sitt eget pyssel. Ett studiematerial till körkortsteorin. Lapparna har en vägskylt på ena sidan och förklaring av den och bra att tänka på på baksidan. 

Sen är det bara att börja bläddra igenom och plugga. De skyltarna man kan lägger man längst bak. De man har svårt för stoppar man in längre fram i högen så man repeterar dem oftare.

2 kommentarer:

  1. Oj vad mycket du har pysslat med sen jag kikade in här sist..så skoj och inspirerande att se allt du gjort! <3

    SV: Ja testa att baka biscotti, går att göra så många varianter..en annan favorit jag har är med lingon och vit choklad i.. =)

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är extra roligt och motiverande att pyssla nu när jag precis börjat blogga. Och bloggen får mig att bli mer medveten om hur mycket jag gör varje dag som kan räknas som pyssel.
      Systersonen önskar sig kakor i julklapp. Kan nog bli en och annan biscotti...

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)