torsdag 26 december 2013

Underbara helg

Konsten att fixa julgran och ändå ha pengar över till julklappar:
Först gran. Jag har förmånen att bo granne med pappa och hans skog. Finns alltid någon smågran att gallra ut. 

Sen gäller det att spana i både sina egna och andras gömmor. Mattan under är en vanlig lite trasmatta jag brukar ha innanför ytterdörren. Vävd av mamma nångång. Foten är långtidslånad av svärpäronen. De har gått över till plastgran och den behöver ju inte vattnas..
Den är inte klädd med kläder för så stora har jag inte. Istället med vackra saker. En drös hade jag sen tidigare. Från när jag var lite och som jag fått/skaffat under åren. En annan drös har jag tillverkat av loppisfyndade pepparkaksformar. Den tredje drösen är kulor som mamma hade liggande. De är ju inte RÖDA och då är de inte välkomna i hennes...
Glittret kommer också från mamma. Det fick vi för hon tyckte det gjort sitt. En gång i världen kostade det 9.70:- på Konsum.
Slutligen är ljusslingan inköpt på Erikshjälpen onsdagen innan jul. Halva priset på alla julsaker så summan blev 12.50:- Ibland är det tur att bo i gammalt hus. En del ojordade eluttag finns kvar. Och elsaker på loppis är ofta ojordade.

Det kommer nog investeras mer i granen till nästa år. Men som det är nu är vi attans nöjda med vår ihopaplockade julstämning. Lätt för mig att säga, men som inlägg i debatten vill jag propagera för att det INTE är skamligt att inte konsumera hysteriskt till jul! Oavsett varför räddar man lättare vår miljö genom att låna, byta, köpa second hand eller helt enkelt hoppa över än att köpa den där dyra ekologiska produkten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)