lördag 25 januari 2014

Första Pysseljunta-träffen

Nu har vi haft första träffen i pysseljuntan och det blev så bra!
Upplägget är att till varje träff finns det ett pyssel som är förberett med material och verktyg så att alla har något att pyssla. Men att var och även kan ta med något helt eget. Dagens förberedda var ljuslyktor av konservburkar. Jag hade fixat innan med att fylla dem med vatten och ställa i frysen. På så sätt bucklar sig inte burken när man sålt hål i den med hammare och syl. Det blev både ljuslyktor av små konservburkar och marschalllyktor av stooora.



Det provades även att borra hål i dem. Då behöver man inte ha dem fyllda med is men de blir lite vassa i hålen på både in och utsida.

Sen efter att vi gjort det planerade banade pysslandet iväg åt alla olika roliga håll! Jag gjorde en liten mobil av kakform, pärlor, najtråd och en bjällra.

Sen härmade jag Plus helt och totalt med najtråden till en blomma.

Minus gjorde det maximala av sin konservburkslykta så att den kommer både skrämma sambon och aliens!
Helt fantastisk
=)

Det gicks också lös på en drös barnmatsburkar. 
De vita blommor av eltråd är Plusets skapelser som jag härmade. Vi behöver inte jämföra vilka som är snyggast...

En väldigt lyckad dag! Ser redan fram emot nästa även om den får dröja ett par månader.

6 kommentarer:

  1. Så snyggt med ljuslyktor av konservburkar. Jag har en stor varmkorvskonservburk (långt ord) som står och väntar på mig i förrådet... skulle ha gjort en ljuslykta för länge sidan...
    /Melinda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi var väldig nöjda med dem =) Hoppas du får gjort din burk. Det är så fint att ställa ut i vintermörkret med en marschall i.

      Radera
  2. Lade precis in mitt inlägg till Pyssla tillsammans, en konservburk med hål i som blir en ljuslykta. Just när jag gjort det trillar jag över ditt inlägg med likadana lyktor - roligt! Dina blev superfina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Din blev också jättesöt. Hittade huuuuur många olika tips som helst på konservburkar på Pinterest. Precis som du skrev, ett snabbt och enkelt pyssel. Som också kan sväva ut hur långt som helst. Jag är lite sugen på att spraymåla burkarna nästa gång. Har några kvar i frysen....

      Radera
  3. Vilken smart idé att fylla konservburkarna med vatten och frysa! Superbra tips!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)