torsdag 30 januari 2014

Isolering kan vara vackert

I ett hus med vackra men små fönster vill jag inte gärna ha gardiner. Men i ett gammalt dragit hus är det skönt att använda alla knep för att stänga ute kylan. Dessutom kan det vara najs att ha något att dra för även på sommaren när någon sover över. Så mer eller mindre själv har jag kommit på den här fantastiska idén till gardin.

Jag börjar att sy ihop två tygstycken som är stora nog att täcka fönster och ut på listerna runt om fönstret. Man kan ta enkelt tyg och fålla istället om man vill ha tunnare gardiner. Eller kanske sy i sån mörkläggningstyg i för att få det riktigt mörkt? Vet inte hur styva sånna tyger är om det funkar eller inte. Tyget jag använde är det vita jag fyndade på second hand.
Iallafall, sy ihop, vänd och fålla. Sen spikade jag i öljetter.
En i vardera av de två översta hörnena och en på var sida två tredjedelar ner på kanterna.

Skruva in två krokar istället för gardinstång i fönsterlisten. Sen hänger man upp gardinen i de översta öljetterna för att sedan även kroka i även de undre.

Lätt att variera mellan gardinkappa.

Och täcka hela fönstret.

Vill man inte ha gardiner alls är det lika lätt att bara kroka av och ta ner. Och då slipper man en gardinstång som hänger tom och ful. De två krokarna syns knappt alls.

Det här är mitt andra bidrag till Kolossalt pyssligts utmaning Någonting Sytt.

2 kommentarer:

  1. Perfekt att kunna variera och enkelt kunna ta bort om man vill det... Kul att du ville vara med i utmaningen igen, blir det fler bidrag? :-)
    Trevlig helg!!
    //Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se =) Just nu har jag inga syidéer som är nya. Men det är ju några dagar kvar =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)