onsdag 29 januari 2014

Jag har svarvat!!!

Ni vet de där björkstammarna? De åkte med till jobbet.

Den långa som ligger ner på bilden sågades först upp i tre delar. På bandsågen. Inte av mig. Jag ställde mig på behörigt avstånd när Träslöjdsläraren berättade hemska historier om vad som kan hända. 

Sen letade vi upp ett litet borr. Litet, litet. Eller det största som fanns!

Ser ut som en propeller. 
Björkbitar och propellern monterades fast i svarven.

Fick instruktion om att inte stå mitt framför svarven ifall något skulle lossna. Ställde mig så långt till höger det gick. Stora maskiner är ju ap-läskiga! Sen var det bara att börja snurra. Koooolt... Blev ett fint runt hål i min björkbit. 


Ned med flaska. Och i med en liten oljelampsmoj.


Så attans snyggt!!! Sötaste, dax att bli förkyld igen. Behöver två Kan Jang-flaskor till =)

Design till dessa fantastiskt fina oljelampor är helt och hållet Sötastes. Stort tack till världens bästa Träslöjdslärare. Utan hennes hjälp hade det inte blivit mycket. Eller björkbitarna hade flugit upp i huvudet på mig =P

Men de där andra björkbitarna då? Fanns inte tillräckligt stort borr... Vi ska klura lite på lösning.

6 kommentarer:

  1. Nu måste vi investera i större borr...blev ju riktigt snyggt! & krya till sjuklingen. Häls nyutnämnd VB slöjdlärare [sträcker på mig]!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du förtjänar din titel med råge!

      Radera
  2. Är Kan Jang-flaskor värmetåliga? Om lågan värmer upp glaset så att det spricker, fotogen rinner ut i det torra vedträt, den brinnande veken ramlar ner bland krossat glas och du har en brasa. Vågat att ha den där inne i stugan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att glasbiten som håller fast veken är värmetålig. Det är den som tar den främsta värmen från lågan. Det är en insats köpt på Panduro för att göra oljelampor av.

      Radera
    2. Glasbiten runt veken är förhoppningsvis testad, glas leder ju värme. Pyrex-gals och annat ungsfast glas tål ju värme och skulle nog inte spricka. Glasbiten vid veken blir säkert några hundra grader som leds över till Kan Jang-flaskans övre del medans den nedre delen är kall, har du otur blir det spänningar i glaset och antingen en snäll spricka eller att glaset plötsligt exploderar i 1000 bitar. Jag skulle avråda från lösningen med glasflaska och istället hitta en metallflaska i lämplig storlek. Bara som ett tips :) Fint annars.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)