måndag 13 januari 2014

Någonting sytt

Här kommer mitt bidrag till utmaningen Någonting Sytt.


http://kolossaltpyssligt.wordpress.com/2014/01/07/utmaning-nanting-sytt/

När jag var färdig med jeanskrukorna var det kvar ett par väldigt korta jeansshorts. Så korta att de nog egentligen är så där attans modääärna. Shorts ska ju tydligen sluta innan de börjat. Men det hävdar jag med stolthet att jag är för gammal för att utsätta mig för den typen av åtlöje. Så istället får de bli syprojekt. 


Jag har sett i flera bloggar andra som sytt väskor av överdelen av ett par jeans. Så nu ska jag försöka mig på det. 
Först sprättade jag upp grenen och sydde ihop så det blir platt fram och bak.


Passade även på att sy igen gylfen. Inte helt lätt eftersom det var en drös stora metallknappar!

Klippte rent och jämt. Sen skulle jag välja foder.

Det blev tyg som blev över från min sovrumsgardin. Det matchade en lagom lång dragkedja jag hade så bra.

För att få större pösighet i väskan sydde jag av hörnen på både foder och jeansen. På jeansen valde jag att klippa bort det överflödiga hörnet för att få det mindre knöligt där.

Nu kom jag till det svåra. Jag ville ha en dragkedja i väskan så den blir mer säker för ficktjuvar. Hur ska jag få till det runt knappen fram? Jag började nåla och bestämde mig för att vara så modig att jag även nålade fast fodret samtidigt.

Tänkte att om min symaskin klara alla lager av jeanstyg ska den nog klara av ett lager foder också. Sen höll jag tummen och sydde.

Det gick! Med några extra stygn för hand precis vid knappen fick jag fast både dragkedja och foder. Å det ser helt bra ut. 

Axelremmen är ett skärp som blivit för kort. 
(Passar bra till en väska av ett par jeans som blivit för små).
Sydde fast det med två metallhalvcirklar som satt på ett band runt bäddsättet jag fick i julklapp. Material ramlar ju in lite varstans! Underbart.

Så här blev den färdiga väskan:


Jag är nöjd =) 

4 kommentarer:

  1. Rolig idé ! Det jättesmyggt med fodret och återbruk är ju alltid skoj!

    SvaraRadera
  2. Men så fint det blev!! Jag gillar verkligen innertyget :-) Och jättekul att du vill vara med på min utmaning...
    Trevlig kväll!!
    //Petra

    SvaraRadera
  3. Tack! Det var väldigt roligt att sy den. Och vara med i en utmaning =) Ska komma på någon bra person att ge den till. Är ingen handväsketyp själv =P

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)