onsdag 1 januari 2014

Symaskinens återkomst

Det var ett tag sen symaskinen fick ta plats på pysselbordet. Runt jul var det så många andra projekt på gång. Men nu kliade det i att få skapa nått. Hade inget jag behövde utan sydde till framtida presenter typ.

Först sydde jag två förvaringskorgar kan man kalla dem. Funkar som små brödkorgar eller som krukor (om man fodrar med en plastpåse runt innekrukan) eller för att lägga allt möjligt småkrafs i. 

Idén kommer från Pysselbolaget, http://pysselbolaget.se/2013/01/18/korgar-av-jeansbaskets-from-jeans/ Jag gillar att de är enkla att sy ihop. Det är ett par avklippta jeans som sys ihop och sen syr man av hörnen. Mycket enklare än med en rundel i botten. Tycker att de blir minst lika fina. Mer "påsiga" men det är också vad jag gillar med dem. Jag valde att fodra mina med ett secondhand-fyndat tyg. Får se om den till vänster får en dekoration precis som den högra med bollfrans. Jag gillar bollfrans. Men nu är det bara en liten bit kvar i gömmorna. 

Samma bollfrans gick åt till att dekorera en necessär jag sydde också. 

Enkel modell den med. Ett rektangulärt stycke tyg som syddes ihop på två sidor. Sen syddes hörnen i botten av.

Fodret inne syddes på samma sätt. Sen vek jag ner överkanterna på både yttertyg och foder och sydde ihop. Nålar man noga kan man sy fast kardborreband på samma gång. 
Yttertyget är nyköpt till sovrumsgardinen. Fodret är second hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)