torsdag 20 februari 2014

För frustrerad

Dagar som dessa infinner sig inte pysselbubblan. Den där fokusen är total och allt annat försvinner. Mina tankar vandrar iväg och fastnar i undring om jag alls kan bli något när jag blir stor. Tre år på universitetet till pedagog räcker inte för Skolverket när det står Fritids framför. Att ta hand om mellanrummen har inte samma status som lärandet av lärare.
Där jag är här och nu är bra. Men om jag vill söka mig någon annanstans? Vad har jag för möjligheter? Björklund och Skolverket låter svaret vara luddigt och i min mage finns en orosklump.
Pysslandet är en fristad och mina vantar kommer bli klara oavsett. Varv efter varv blir klart även när tankarna är någon annanstans. Kollegorna i fikarummet säger att de är fina och jämför sedan historier från syslöjdens på högstadiet med mer eller mindre lyckade alster. Jag ler och tänker att allt är i förhållande till andra. Mina vantar är lyckade i mina ögon men inte lika bra som i deras. Jag kommer använda dem och är rätt mallig över att jag alls fått till dem så bra som jag har. Men de är steg ifrån att ges bort eller säljas till någon annan.


Den första blir lång och smal när jag kommit hela vägen upp. Jag lägger upp maskor till nästa och funderar på förbättringar. Att repa upp och sticka om har blivit något jag är bra på. Jag är lite stort över mig att det inte får mig att tröttna.

Jag vill tillbaka till pysselbubblan. Den är så befriande skön. Håller tummen för att universitetet jag gick på tänker klarare kring min utbildning. Jag vill få legitimation som Förskollärare och det borde väl inte vara så omöjligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)