måndag 17 februari 2014

Försök ett

Efter en pillig start fick jag till väven som jag tänkt mig. Först trädde jag trådar från spik en på ena sidan av väven till spiken på andra sidan. Det behövs en varptråd mer än man tänkt antal pärlor brett. Pärlorna hamnar i mellanrummen mellan varje tråd.
Fäst en tråd till i en av spikarna och väv fram och tillbaka i början av ena sidan. Fyra varv är lagom. Trä sedan upp pärlor på tråden. Jag hade sex varptrådar och trädde därför upp fem pärlor. Lägg pärlorna under varpen.

Tryck upp pärlorna mot väven. Se till att det hamnar en pärla mellan i varje mellanrum mellan varptrådarna.

Trä tråden tillbaka genom pärlorna ÖVER varpen. På så sätt låses pärlorna fast.


Mitt första försök blev för kort. Hela min väv är lite för kort. Så nu får jag klura ut ett sätt att förlänga ändarna och sätta på nån form av lås. Har en hel del pärlor att pröva mig fram med =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)