söndag 16 februari 2014

Gröna fingrar, med jord under naglarna

Det kanske är liiite tidigt. Men snön är borta och ibland kvittrar fåglarna. Jag vill få all känsla av vår jag kan få. Så idag åkte jord och frön fram. Vi började med att klippa isär några alla toarullar vi sparat under året.


Ett urdiskat köttråg fungerar som underdel på det här miniväxthuset. Jag fyllde toarullarna med såjord och vattnade.


För säkerhets skull stoppade jag ner två purjolöksfrön i varje rulle. Sen på med lock.


Willys säljer kött i genomskinliga tråg. Tillsammans blir det ju ett perfekt växthus! Än så länge har jag inte gjort några hål i locket. Jag tänker att det är rätt mycket luft i växthuset ändå. Och lätt att bara lägga locket på sidan lite om det blir för fuktigt. Skulle det ändå behövas hål gör jag några med hammare och spik.

Jag passade även på att plantera om några passionsfruktsplantor.


Jag sådde dem från frön jag pillat fram i en passionsfrukt köpt på ICA förra året. Sen har de levt en förtynande tillvaro eftersom jag inte riktigt orkat plantera om dem tidigare. De plantorna jag gav bort och som blev bättre omhändertagna har växt sig hur stora som helst. Jag hoppas de här kan ta sig nu också.

Det här är mitt bidrag till Borgmästarens utmaning "I mina händer"


2 kommentarer:

  1. Vad roligt att se att du jobbat för att möta våren! Kul att du visar detta. Jag brukar alltid vara så sen i starten med planeringar, kanske även för att intresset för det inte är så där helt på dopp. Men några plantor ska det väl ändå bli. Passionsfrukt och purjo var roliga och lite ovanliga val.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jätteroligt att stoppa ner små frön i jorden och sen se första lilla grodden komma =) Brukar vara attans engagerad ända tills det är dax att skörda... Då glömmer jag bort det. Har fortfarande morötter kvar i landet som rådjuren gör sitt bästa för att äta upp...

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)