lördag 22 februari 2014

Linssoppa kan vara vacker

Det finns väl inget som skriker tråkig 70-talsvegetarian så som linssoppa. Torra tråkiga som inte kan tänka sig minsta lilla gott av några flummiga ogrundade skäl. Helt enkelt alla fördomar man kan ha om vegetarianer.
Själv kallade jag mig vegetarian i nästan tio år. Jag drömde om kollektiv, älskade second hand och naturmaterial. Allt det fula från 70-talet var precis det jag ville ha. Jag fick höra att man inte har något emot vegetarianer, bara de låter bli ens gräsmatta. Jag log lite snett åt de kommentarerna och tänkte "Sååå töntigt sagt".
Idag känns det som omvärlden har förstått det finns många anledningar att minska på köttet i matkassen. Miljön mår bättre, maten räcker till fler och vi mår bra av varierad hälsosam mat. Och linssoppa kan ju vara så vackert!


Tomat, spenat och heta kryddor från Indien. Receptet fanns i ICAs Buffé för några år sen, länk här. Som tillbehör hade vi fröknäcket vi gjorde i förra veckan. Mat man mår bra av att äta.

(Mitt eget köttintag har ökat markant de senaste två åren, tvärt emot vad det borde. Men det är för att jag slutade vara vegetarian och det ökar ju per automatik ens intag av animaliska varor. Istället för dåligt samvete försöker vi komma ihåg att äta vegetariskt ibland ändå fast vi inte är vegetarianer).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)