måndag 24 februari 2014

Souvenirer som finns kvar

I mina fönster radas burkar och skålar av glas upp. De är fyllda med snäckskal och stenar från långt bort och nära. Jag minns strandkanter jag vandrat. Ögnat igenom drivorna efter den rätta snäckan. För det mesta tycker jag att jag är bra på det och ryggsäckens topplock fylls med minnen hem. 

I Kroatien kunde jag ligga kvar på sarongen och välja mellan välslipade stenar. I Thailand var skalen förvånansvärt små. Betydligt större var de på Skottlands västkust. Medan resesällskapet besökte whiskey-destilleri hittade jag min favorit i en snäcka stor att fylla min hand. 

På min längsta resa genom Sydamerika kom jag hem med minst antal. De fick inte ens en egen skål utan delar plats med svenska skal från speciella tillfälle och porösa lavastenar från Island.

Jag har varit på ställen på riktigt och burkarna och skålarna påminner mig om dem. De skryter inte för det är bara jag som vet var de alla kommer ifrån. Istället viskar de till mig om alla platser jag vill åka till och alla snäckskal jag ännu inte plockat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)