måndag 10 mars 2014

4 och ett halvt år

Det har gått fyra och ett halvt år sen jag renoverade badrummet. För fyra och ett halvt år sen lämnade jag in ett gammalt fönster hos glasmästaren och kom hem med en spegel. Lika länge har spegeln stått på skåpet i badrummet och väntat på att jag vågar borra i kaklet. Så nu, när skåpet genomgår en (inte så värst) Extrem Makeover tog jag mig mod.

Plötsligt kan vi titta på oss själva när vi borstar tänderna. Men efter fyra och ett halvt är är jag inte lika säker på att jag tycker om spegeln längre. Den är lite för Shabby chic även fast det är just det den inte är.

Jag älskar inte Shabby chic. Antagligen mest för att det är en för feminin stil. Men även hela det där med att göra nya saker gamla och slitna. Det tycker jag är lite som att ljuga. För saker som är gamla och slitna på riktigt har ju en historia att berätta. Men att låtsas vara gammal och det enda man har att minnas är sandpapper, inte min grej.

Min spegel är sliten för att den har bott i ett annat hus innan. Den passar ihop med mitt handfat. Tillsammans kan de viska om att återanvända det gamla.

Men jag vet inte. Kanske får den viska någon annan stans. Kanske blir det bättre dynamik om mitt gamla sekelskiftshandfat får prata ned en fin teakspegel från 50-talet. 
Spegeln får hänga kvar. Jag hoppas de känner sig klara med varandra om jag en dag hittar den andra spegeln på second hand.

4 kommentarer:

  1. Kul idé! Håller dock med om att dessa ting inte lyfter varandra. När du skrev om teak kom jag att tänka på spegeln som satt i vår sommarstuga, brun träplatta och på den en spegen med rundade hörn. I en murrig hall försvann den och jag har aldrig riktigt gillat stilen sen dess men nu tänker jag att det skulle bli en häftig kontrast till blankt kakel. Blir spännande att se skillnaden ifall det blir spegelbyte hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preciiis en sån teakspegel jag tänker mig! Blir till att spana på loppis =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)