söndag 9 mars 2014

600 kvm

Jag tittar på första avsnittet av SVTs Husdrömmar. Ett par bygger ett nytt hus som ska bli över 600kvm stort. Jag kan inte låta bli att förundras. 600kvm! Hur kan man behöva 600kvm? Mitt hus är typ 90kvm. Det har varit egentligen för stort för en, nu alldeles lagom för två. Familjen på tv har två barn och det skulle det inte få plats här. Men det har bott familj med ett barn i det här huset. Och för 70 år sen en familj med tre.


Jag tänker bara att behöva städa 600 kvm. På städdagar är ju mitt lilla alldeles för stort. Men å andra sidan, har man råd att bygga 600 kvm säger mina fördomar till mig att man har råd med städhjälp. 

Det är så stort. Jag försöker få grepp om det. Hallen vi renoverar är 11 kvm. Efter att väggsnutten revs ner känns den stor. Frågan är om den ens skulle räcka till gästtoalett i tv-huset. 


Alla som kan skapar de hem som är rätt för dem. För mig är det rätt att kunna greppa varje del av mitt hem. När jag är i en del av huset vill jag känna att vet vad som händer i den andra. I 600 kvm skulle jag bara bli mörkrädd...

Huset på tv är lyx ut i minsta skruv. I mitt hus är de handsmidda spiken vi hittade i rivningen lyx. De berättar sin historia och gör huset större. Inte i kvadratmeter utan i tid. 


Jag kryper ner i soffan som rymmer många vänner. Tänker på att snart ställa ut tvätten på altanen så den fylls av utomhusdoft. Breda ut mina pysselgrejer på bordet jag inte behöver städa. Eller sitta mitt emot Sötaste i köket och återigen förundras över hur bra vi är på att laga mat.
Den största lyxen är att ha ett hem. 600 kvm eller 90.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)