tisdag 18 mars 2014

Blomuppror

Idag har jag köpt en ros för att hylla civilkurage. För jag hoppas att det skulle vara lika självklart för mig att stå upp och säga ifrån när de svagaste förnedras. Ägaren till blomaffären Tant Blomma reagerade när affärsägaren tvärs över gatan hällde vatten på en kvinna som satt och tiggde utanför hans affär. Eller, förlåt, han tvättade ju fönstret! För det vet vi ju alla att bästa sättet att få rent sina fönster är ju att kasta en hink vatten på dem! 

Jag vill inte på något sätt uppmana till bojkott av butiken med de smutsiga fönstrena. Det är inte det som är poängen. Jag var inte där när det hände så jag vet inte ens exakt hur det gick till. Det viktiga är att fortsätta våga säga ifrån när man ser något man tycker är fel. Vi behöver mer civilkurage och vi behöver bra diskussioner i sociala medier. När jag gick förbi där idag satt två kvinnor precis utanför entrén. Och jag tror, tack vare modiga människor, att fönstrena där i fortsättningen kommer att tvättas med trasa och skrapa istället för kaskader av vatten. 

Tant Blomma vågade och för det har hon blivit hotad skrev hennes son på Facebook. Och vips ställde sig de goda krafterna upp och visade att de är fler och starkare än de fega onda. Jag är glad att jag hade möjlighet att åka förbi och handla hos henne. Sötaste fick en ros i en ovanlig lila färg.


Hittade även två fina magneter.

Den vänstra berättade Tant Blomma att hon har hemma. Ytterst passande!

2 kommentarer:

  1. Jag har en nyckelring i den serien av Lisa Tofft! De är himla söta! På ena sidan står det "Tid är bara något dom har hittat på" och på andra sidan "Om jag svarade fel var det en dum fråga". Tyckte det passade mig =)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)