lördag 1 mars 2014

Doft av minnen

Sågspån, mer än femtio år gammalt damm, murbruk och timmerväggar. Samma doft som året efter huset blev mitt hem. Då renoverade vi bort våtrumstapeter som det inte gick att städa bort lukten av gammal gubbe ur och sänggaveln bestående av en stooor hårvaxfläck. Rummen fylldes av damm innan de fylldes av linoljefärg. Kvar blev ett badrum och ett sovrum som kändes Jag, gav ro och höll vinterstormar ute.
Huset har en själ bestående av timmerstockar som jag inte rör. Ytan är full av affektionsvärde från när farmor och farfar bodde här. Men även hjärnan får styra och varsamt renoveras rum efter rum. Och nu när våren nosar på ute är det dax för hallen. Så här såg den ut innan:





Tapeten var vald till en treåring som fick eget rum. För flera år sen gjordes en provisorisk lösning för att ändra planlösningen i huset. Källartrappen sattes igen och ett dörrhål kom till mellan trappen och hallen. Väggen till skrubben revs förra vintern när köket gjordes ordning. För att få lite mer bänkyta sattes dörren till skrubben igen. Så vinklarna och vråna var mer trasiga än charmiga.

Pappa kom ner med kofoten och jag stuvade ner bohaget i flyttlådor. Så här såg det ut efter:

Tadah! Vägg borta. Den vägg som var den gamla köksväggen. Innan 50-talet när det omoderna som vedspis och kakelugnar försvann och Stringhyllor och teakmöbler kom till. Jag saknar vedspisen men alla rökgångar i skorstenen finns kvar så en dag kanske den kommer tillbaka.

Under masoniten hittade vi skatter. En pärlspontspanel som vi funderar på att ha kvar.

Jag tycker den är vacker för varje bräda är lite bredare än den pärlspont brädgården säljer nu. Undra vad det var som satt mitt på väggen. För den grå randen ni ser är omålad.

Vi hittade även en vackert målad dörr. Mitt i just den väggen jag ville ha bort.

Gav mig lust att få in lila i huset! Fast det passar inte riktigt ihop med det andra. Dörren togs bort som planerats. Men den kommer få ett nytt liv i annat projekt.

Nu ska det funderas och planeras. Lång tid är det kvar tills jag kan leta rätt på linoljefärgsburken. Jag drar in doften av mitt hus och renovering och känner att det kommer bli så bra.

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att få renovera och dessutom hitta skatter i väggarna..jag hittade en skjutdörr i väggen i mitt hus tex..den används nu som ny sovrumsdörr.. =)

    SV: Hoppas att era frösådder gror och spirar.. =)

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooo, najs med skjutdörren.
      Jodå, här skjuter purjolöken i höjden. Hoppas de växer lite på bredden snart också så de går att plantera om sen.
      Kram

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)