tisdag 1 april 2014

Grått i väntan

Våren är så grå. Det starka solljuset lyser på torr grusväg och dovt mossgrön gräsmatta. Livet väntar och håller andan. Förutom fåglarna som kvittrar så man nästan får ringa störningsjouren. "Nu håller talgoxen på Äppelträdet 2 på igen. Jag begär vräkning om jag inte ska ta saken i egna händer och skicka katten på dem!". 

Snart snart kommer det. Tittar man nära är det redan här. Runt träd och buskar anar man ett grönt skimmer. Och i rabatten gör lupinen sitt bästa för att ta över. Men den har i år hård konkurrens av något annat. Något grönt jag inte sett där förut. Har ingen aning om det var något jag planterade där förra året eller om det är ogräs. Hjälp, vad är det?


Jag känner mig inte lika grå som våren. Snarare det där skimret. De långa utevistelserna på jobbet har gett mig ljus även i tråkvinter. Och talgoxen stör inte egentligen. Den ackompanjerar mitt trädgårdsfixande och vårt altanhäng.

3 kommentarer:

  1. Det skulle kunna vara fingerborgsblomma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker det efter att ha frågat runt lite. Och de har tagit över hela rabatten!!! Men de är fina så jag funderar på att rädda de andra växterna till nån annan rabatt istället för att rensa bland digitalisen.

      Radera
    2. Ja, de är fantastiska :) Du kan ju flytta runt några av fingerborgsblommorna också. De gör sig bra överallt.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)