söndag 30 mars 2014

Inget mörker

Jag kan inte riktigt sätta ord på varför Earth Hour skulle vara bra för miljöarbetet. Det är minimalt med energi som sparas och vad budskapet säger vet jag inte riktigt. Men det är mysigt. Och gör det något bra är det ju inte ett dugg besvärligt att göra. 
Jag tycker miljöarbete är viktigt. Förut var jag mer engagerad än jag är nu, men jag tror ändå att jag har många bra vanor. Jag återbrukar gärna och försöker att inte konsumera så mycket. Sopsortering är självklart och kan jag gör jag det miljövänligare valet. Min största bov är bilen. Jag visste att jag skulle göra mig beroende av den när jag flyttad mil ut på landet. 

Även om jag inte vet helt varför så är det helt självklart för oss att vara med på Earth Hour. Det blir en timme för mys och kanske lite eftertänksamhet. Vi insåg snart att vi skulle bli rastlösa av att inte kolla mobilen. Men sen försvann timmen snabbt när jag började läsa högt ur "Farlig midsommar" av Tove Jansson för Sötaste. 

Jag tror det är arbetet före och efter timmen som är det viktiga. Så att fler får vanor och inte behöver tänka efter och ta ställning hela tiden. Jag hoppas jag göra många rätt även om jag vet att jag kan göra många fler.


Hoppas alla hade en mysig timme, lampor tända eller inte. Och släckte du inte då kan du ju göra det nån annan gång istället =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)