torsdag 20 mars 2014

Inte för en sekund ska jag glömma

Jag måste vara en fantastiskt fin flickvän. För tydligen har jag förtjänat den här bästa vårpresenten =)

Nyutkommen biografi om Tove Jansson, Arbeta och älska av Tuula Karjalainen. 

Tove Jansson. Jag har bara kommit några sidor in i boken men är redan fast. Allt jag älskar med Muminberättelserna förstår jag precis vart de kommer ifrån. Och boken verkar vara en väldigt ärlig. Inget inlindat för att inte göra någon upprörd. Det känns på något sätt befriande i en nutid när allt sprids så fort. Allt ska kommenteras, tolkas, stoppas in i ett fack. Mitt första intryck av Tove Jansson (från tio sidor...) är att hon nog var väldigt ärlig. Det är Filifjonkor som övertolkar allt. Och Hemuler som bara hör vad de själva tänker. Tror jag får återkomma med en mer fullkomlig analys när jag läst färdigt boken. 

Inte bara texten är fantastisk. Hela boken! Ser ni vad fin den är! Den har en sån där textilig yta som gör att den känns genomtänkt. Och med Toves underbara bilder. Och så luktar den gott! Den luktar bok och nytt och läs mig. När jag kommer hem ska jag nog klappa lite på den. För det är just en sån bok. Man stryker med handen över omslaget. Bläddrar lite i den. Fastnar vid någon bild. Går tillbaka till där man var och läser en stund. Och sen slår ihop den och klappar lite till. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)