fredag 28 mars 2014

Jag gör så gärna reklam

Borgmästaren på sin blogg "Mitt hem är min borg" haft en utmaning varje söndag där man kan visa upp vad man har i sina händer. Jag har varit med några gånger och det har varit kul! Nu har hon som final en utlottningar två fantastiskt fina tenntrådsarmband. 

Jag ska försöka vinna dem och sen gå och fjäska in mig hos nya grannen hemma. De har precis fått en dotter och de här armbanden skulle passa fint till mor och dotter. 

Det är intressant det där med grannar. När jag var liten sprang jag och knackade på hos alla. Jag tänkte inte så mycket på att mamma och pappa inte självklart umgicks med alla runt omkring. Det räckte att jag gjorde det och fick godis och uppmärksamhet. Min efterhängsamhet gav mig till och med en extrafamilj som är viktiga för mig även nu. 
Sen flyttade jag till lägenheter i stan. Många grannar var trevliga och vi kunde stå å tjöta en bra stund i trapphuset. Men det fanns en osynlig gräns. Man gick inte in hos varandra. Mitt pinsammaste minne var när Hjördis sprang in hos den unga killen-grannen och gömde sig under hans säng. På nattduksbordet låg en rätt porrig tidning... Mer än jag ville veta om honom.

Nu är jag tillbaka till landet och den plats där det var självklart att klampa på. Några av grannarna finns kvar och de är en trygghet. Vetskapen om att det bara är att knacka på gör att jag aldrig känner mig ensam. Men de är äldre nu än då. Jag inser att jag inte har dem kvar där i all evighet. Och nu har det flyttat in nya grannar i några av husen. Jag vill att mitt Lonelyfield ska vara fyllt av samma trygghet som jag känner nu. Därför planerar jag noga mina steg. Jag vill inte bli den där creepy personen som går över gränsen i lägenheten. Men ge och känna att behöver någon hjälp eller sällskap så finns vi här. 

Vinner jag armbanden ska jag gå bort och knacka på. Säga hej en gång till och berätta om just det där fantastiska att bo på landet där inga lägenhetsgränser finns. Kanske kan jag börja något. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)