torsdag 13 mars 2014

Söderhipster, jajjemen!

I höstas satt jag och Sötaste med en vän på ett café i en källare i Gamla stan. ChaiLatten stod stor och söt framför mig. Den var toppad av ett underbart lager av skummad mjölk. Jag utbrast "Man borde skaffa sig en sån där mjölkskummare!". Tänk att kunna göra latte eller varm choklad hemma med massor av skum på.

Min vän konstaterade nästan chockat "Du? En söderhipster?". Min vän är en av de mest fantastiska personerna jag känner. Men ibland undrar jag vad han har för bild av mig. En liten chic mjölkskummare passade inte in i den iallafall =P  Kanske om jag täljt min egen visp av granris och vispat skummet för hand. Eller? =) Det är fascinerande att bli uppmärksammad på andras bild av en. Och att man kan fortsätta förundra folk efter flera år. Är det avståndet till andra sidan landet som gör att idén om den hårdnackade machoöverlevaren sitter kvar. Trots att den som bor här mest är en mörkrädd toffla.
Jag tycker om att chocka med kärlek till skum mjölk. Jag tycker om att just du min vän tror saker om mig. Och när de inte stämmer tycker jag om att överraska dig. Det är så med nära vänner långt bort. Man har en evighet på sig att lära känna varandra och inget kan man ta för givet. Det är lite som att den där sköna känsla av att träffa en ny spännande person kommer tillbaka igen och igen. 

Dessutom tycker jag om skummad mjölk. Det är sött och krämigt som grädde. Men håller sig kvar längre. Det får min varma choklad att bli vardagslyx.

Jag kokar upp mjölk, häller i 3-4 teskedar ur burkarna vi köpte på Liseberg i julas. Muttrar lite över att det inte är några marshmallows kvar i min. Skummar upp den sista skvätten mjölk i kastrullen och toppar våra koppar med. Tur att kära SysterYster lättare såg Söderhipstern i mig. Visp för skum mjölk kom i paket från skum tomte. Min Sötaste och jag kan krypa upp i soffan med vår lyx. Och om man tittar på kartan stämmer det. Jag bor söder om stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)