lördag 8 mars 2014

Solen är feminist

Jag är lycklig över att vara kvinna. Min kropp känns helt rätt. Egentligen kanske jag inte ska säga lycklig för det är mer helt självklart. Men det är när jag tänker och jämför som jag känner mig lycklig. För det är så mycket i mansrollen som jag är sååå glad att slippa. Som kvinna kan jag stega över gränsen ganska mycket utan att någon reagerar. Det visar ju bara att jag är stark, tar för mig och vågar vara mig själv. 
Men jag vill inte bli bemött som kvinna. Jag vill inte att någon tar för givet utifrån en mall hur jag är. 

Jag har blivit ifrågasatt varför jag inte är mer kvinna. Vadå mer kvinna? Hallå! Titta under mina kläder, det kan inte bli mer kvinna än så här. Alla behag finns där så det är ingen snack om att jag är kvinna. Uppenbarligen identifierat jag mig som kvinna annars hade jag inte skrivit det här inlägget. Så jag anser att jag inte kan vara mer eller mindre kvinna lika väl som man inte kan vara mer eller mindre död! Jag är kvinna ut i minsta fingerspets, på det här sättet!


Feminism är vetskapen om att det är ett skevt maktförhållanden mellan det som anses feminint och det som anses maskulint och att det är det feminina som anses mindre värt. Som feminist är det min åsikt att det är fel och jobbar för att det ska förändras så det blir ett lika värde. För mig handlar feminism mindre om kön och mer om genus. 

Jag undrar när de feministiska männen ska börja skrika högt. "Vad fa-an! Vi vill också ha möjlighet att bejaka hela vårt jag." De borde kräva sin intelligens tillbaka. För att en man kan komma undan i domstolen med att han inte förstod hennes nej är ju bara så idiotförklarande.

Idag är det 8 mars och jag är glad över att den här dagen finns. Det är en dag för diskussion, gemenskap och steg framåt. En dag kommer den 8 mars vara enbart en vanlig vårdag. Den dagen är vi alla vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)