onsdag 12 mars 2014

Som det borde ha gått till

Idag berättar jag om jobbet. För solen sken ner mellan träden på en strid mellan Cowboysar och Indianer och den slutade som den borde ha slutat. Hela läsåret har jag jobbat med film tillsammans med förskoleklassen. Nu var de sugna på action och vi läste på om Vilda Västern. Snart visade det sig hur mycket klokare framtiden är än historien. För visst var det hemskt orättvist att Indianerna alltid förlorade. Så vi gjorde film så som det borde ha gått till. Fullt med action, pangpang och pilbågar. Men med en klok indian som sa "Stopp" mitt i stridens hetta. Självklart förstod Cowboysarna att det gick att dela på landet och i slutet var alla vänner.

Jag tycker det är viktigt att vara vänner. Det tycker såklart alla. Men det jag menar är att personer som man bemödat sig med att lära känna själ man inte från. De vet man att de är människor och inte bara de där borta som nog är dumma och ändå vana vid att ha det illa. Vi delar in alla i grupper för att det är lättare för oss att greppa verkligheten. Men gruppen säger inget om individen. Och varje ny individ ändrar gruppen. Att alltid försöka förstå och se kan vara oöverkomligt. Men man kan åtminstone försöka med de personer man möter. Som en vikarie som får det att krypa lite i kroppen på mig. Men som jag inser är väldigt bra med barnen och antagligen bara lite för osäkert angelägen om att göra rätt. Han får en chans till för barnen är det viktiga på jobbet. De som är så kloka och kommer skriva en bättre historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)