onsdag 26 mars 2014

Tove

Jag har lärt mig om Finland. Tänk vad mycket det finns att veta om ett land så nära. Det är så lätt att tänka att våra grannländer har jag ju koll på. De är ju typ som Sverige. Jag har läst och hört om hur det var i Sverige under andra världskriget. Mörkt och skrämmande och snålt med mat. Och på andra sidan sjön fanns ett land där allt var värre för där var det krig. På riktigt. I Tuula Karjalainens bok om Tove Jansson läser jag om hur det var näst intill landsförräderi att vara emot kriget. Trots att det dödade. Tove stod emot allt det och fördömde att både finska, ryska och tyska unga män skulle dö på det sättet. Hon målade och argumenterade och blev till och med ovän med sin far för att få vara fri att visa sin åsikt. 

Jag fortsätter att läsa och blir bara mer och mer fascinerad av denna kvinna. Frihet var viktigt på ett sätt jag helt kan hålla med om. Hon ville styra sitt liv själv. Inte genom en äkta man, inte genom trender inom konstkretsar och inte, som ovan, genom vad familj tyckte. Jag vill inte heller tappa bort mig själv och jag vill att mina val ska vara mina. Lättare sagt än gjort eftersom vi är de sociala varelser vi är. Men jag hoppas iallafall.


Tänk att leva på en tid när man analyserar sin "lesbiskhet". Som om det vore en egenskap. I mitt eget huvud försöker jag pussla ihop hur HBTQ ska bli helt normaliserat. Och hur jag själv ska sluta fundera på det. För hur ofta analyserar heteropersoner sin heterosexualitet? Tove stöttade och hjälpte andra flator i sin närhet. Hon var öppen med sig själv utan att komma ut för media. Hon tyckte säkert att allt skvaller och förtal var jobbigt, men hon struntade i det. Hennes liv var hennes och hon hade inget att dölja.

Jag är glad att jag lever nu. Och jag är glad över att en sån person som Tove Jansson har levt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)