måndag 3 mars 2014

Väggen visade fler skatter

När vi rev i väggen ramlade två bilder ut och ner på golvet.

Hur hamnade de där? Jag tror, för jag vill tro, att de lades dit som minne. Precis som jag stoppat in saker i väggarna när vi har byggt. Som en berättelse från då till nu. Eller från nu till sen. Vem kommer hitta min enkrona med Finland-Sverige-baksida? Kommer hen förstå att jag menade att det var det året väggen till duschen byggdes? Eller QX-tidningen under hyllan i köket? Jag hoppas att personen som hittar den bläddrar igenom den och känner ett sting av saknad av tiden då att vara gay var en subkultur. Och sen stänger den med en lättad suck över att leva i en tid när läggning och kön inte längre styr ens liv.


Kortet är ett födelsedagskort till min farfars syster. Det tog en stund innan jag kopplade ihop att det inte var till min farmor. Hon och hennes svägerska hade samma namn. Fast farmor var en Fru och födelsedagsbarnet en Fröken.

Vad ville de berätta? Att Fröken Anna fyllde år och bodde här. Den historien tycker jag om. För den berättar att huset inte bara är mitt hem utan hem till flera generationer. Men Lunds Fysiologiska institution? Vad hände där? Vad har det med historien med mitt hus att göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)