tisdag 11 mars 2014

Vår i en kruka

Idag kittlade varm vårsol i min förkylda näsa. Den rinner och jag känner mig HEMSKT ynklig. Brukar passa på att göra det när jag väl är sjuk. Det händer annars inte så ofta. För säkerhets skull behöll jag alla varma kläder på när jag skulle vara ute på gården i en och en halv timme. Inte för att det gör mig sjukare att vara kall. Åtminstone mina förkylningar orsakas av virus och inget annat. Men det är jobbigt att frysa och extra jobbigt när allt annat är jobbigt. Som t.ex att andas.
Jag skyller allt jag inte riktigt vill göra på att jag är förkyld. Hellre det än att gå hem! Imorgon ska jag ju filma cowboysar och indianer. Och det kan jag ju inte missa för en dum näsas skull. Men det finns ju annat jag kan få spara till en friskare dag. Som att tjata än en gång på barnen om att ställa disken i diskhon. Jag tror de kommer växa upp till fantastiska vuxna ändå. Och jag kan få en dag när jag gottar mig i min ynklighet för jag är ju sjuuuk. 

Förkylning eller inte så är jag ju fröken och kan alltså få lov att vara töntig. Så jag står där i vårsolen med överdragsbyxor, vinterjacka och mössa på. För jag är en fryskorv. Till skillnad från barnen som såklart aldrig fryser för de är ju lite koolare än mig. De glädjs över våren med bara en tunn fleecetröja på. Med kulorna i fickan är de som jag var i min långa T-shirt. Jag minns varje seger när jag fick ta ansvar för mig själv. Det var värt alla frusna stunder. I dag är den största segern att känna att jag inte behöver tävla mot vuxenvärlden längre. Istället får jag vara töntig och varm.

Jag njuter, trots näsan av solen och stoppar ner mössan i fickan. Hemma väntar våren på mig i en kruka. 


Jag får krypa ner i soffan med varm choklad. Bredvid mig kommer Sötaste sitta och förstå PRECIS hur sjuk och ynklig jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)