måndag 24 mars 2014

Vilken Shock!


Vad mer att säga? Underbart skyltfönster inne i stora staden. =)

Senaste åren har det gått som en trend i HBTQ. Pridefestivalerna poppar upp i minsta håla och tidningarna älskar alla kränkningar de kan få skriva och rasa om. All uppmärksamhet gör mig glad. Folk reagerar, folk ser. Det är inte bara jag som förstått. Jag tycker om att det har blivit politiskt inkorrekt att skrika "j-a bög!". För även om någon fortsätter att tänka det tyst kan den personen tillslut lära sig med tiden. Och jag slipper få en klump av olust i magen. Den stora världen där ute går både framåt och bakåt men trenden i Sverige känns rätt. Det blir mer vardag och självklart. Det kommer nya ord och nya tankar för att få ihop det gamla trygga med det vi idag har insett. Hen gör språket mer flytande och låter hen andas ut när hen slapp hamna i fel fack. Barn har trygga, fina föräldrar där pappor också går att ringa och vi skrattar åt ordet "homobröllop". För vadå, vi kallar det ju inte för en homolunch eller homobil. Det är bröllop, lunch och bil såklart! 
Kommersiella krafter har insett att det säljer att vara HBTQ-vänliga vilket gör att vi handlar som aldrig förr men utifrån samma villkor och samma mördande reklam. 

Men frågan är vad som händer när trenden går över och det är något annat alla engagerar sig i. Jag tror och hoppas att skillnaden främst blir att kränkningarna sköts av HomO och polisen istället för Aftonbladet.se. För jag hoppas att en trend gör folk just engagerade och medvetna så att de sen har skaffat sig vanor när trenden är över. Festerna kommer bli mindre regnbågsfärgade och mer färgglada i allmänhet. Vi kommer ha lärt oss att lyssna på människan och hittat många många fler fack att stoppa in omgivningen i. Jag vill få en framtid med vardag för alla. Att sticka ut ska få vara ett val, inget ditt normbrytande tvingar dig till.

Jag älskar Prideparader men den dagen vi inte längre behöver dem är en bra dag.

7 kommentarer:

  1. Vill skriva en hel massa men kommer bara på "håller med, håller med, håller med". Och så vill jag göra en egen skylt där det ska stå "Omni is the new black" för jag älskar begreppet omnisexuell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Omnisexuell är ett nytt begrepp för mig. Det måste jag googla!

      Radera
    2. Som jag fått det förklarat för mig så betyder det 'allsexuell' och tanken är att sexualitet kan vara, men behöver inte vara, något flytande. Det är ju först i backspegeln som jag faktiskt kan veta vad jag har tänt på. Gäller både människor och feticher. Jag tycker det är så klockrent.

      Radera
  2. Det är bra att många tar ställning. Synd bara att det behövs. Min sextonåring sa för ett tag sen: "Jag fattar inte varför folk bryr sig så mycket om andras sexuella läggning....de måste ju inte ha sex med dem." Jag är glad att jag har en sån klok son, sexuell läggning borde vara oviktigt - lika som etniskt ursprung eller trosinriktning. Vi är alla människor, sen är det inte mer med det. Respekt och kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som börjar tycka och tänka som du. Och det är jätteskönt! Jag hoppas den där dagen när parader inte behövs är ganska nära.

      Radera
    2. Underbar unge! Jag tycker det finns många öppensinnade ungdomar vilket gör mig lycklig.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)