fredag 11 april 2014

Halvåret har börjat

Nu är de här igen! Tjurar från den Gröna Gården. =)


Imorse spanade de på oss när vi åkte mot stad och jobb. Fjorton stycken som ska vara ute minst ett halvår. Hagen är stor och de sprang ikapp med bilen. Det är så roligt att se dem skutta runt och så fridfullt när de strövar betande över kullarna. 
Så fort tjurarna kommer hit blir flugorna många fler. Det är därför vi i sommar ska testa om tunna draperier för ytterdörrarna kan hålla flugorna utanför huset. Men jag tar gärna flugorna med tjurarna om det är det som krävs för att få ha tjurarna här. 

Idag är världen större än när min pappa var liten. Det han äger i mark idag har varit hem till fyra mindre gårdar. Jag vet inte om de var självförsörjande eller så. Men lagårdarna står kvar med pappas mark runt om sig. Idag arrenderar min kusin all åkermark. Plus grannens. Och samarbetar med en annan kusin om hans mark. Och så har han inte så lite åker själv. Det är förutsättningen för att ge bete till tillräckligt många köttdjur och odla gräs till deras vinterfoder. 

Tjurarna tittar på en med något inte så attans intelligent i blicken. De är sällskapssjuka och följer efter en i hagen. Men så otroligt fega och springer iväg om man kommer för nära. Längre fram i sommar kan det komma en och annan ko med kalv. Då är blicken vaksam. Mitt barn rör du inte! 
Ibland ställer vi oss lite skuldmedvetna mellan grillen och hagen när hamburgarna fräser och tjurarna står på rad vid staketet. 

Bor man en bit bort och känner att man inte behöver stå till svars kan man köpa sig en finfin box med nötkött från Gröna Gårdar. Då får man ekologiskt kött av hög kvalitet från djur som har tillbringat sommaren utanför mitt fönster. Gå bara in på http://www.gronagardar.se/.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag har letat länge efter bra kött! Ska in & kolla med detsamma! Trevlig blogg, jag återkommer! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Do it! Hoppas du får en bra helg oxå =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)