söndag 6 april 2014

Hembakt äger

Som om det egentligen var en nyhet. Vi lever ju i den stora hemmabakartrenden. Oavsett vad man tycker så ska man tycka att hembakt är sååå gott. Men för min del återupptäcker jag det med jämna mellanrum. Och det är lika trevligt varje gång.

Jag är uppväxt med hembakt bröd. Jämt. Det var värsta lyxen när det nån gång på nån semester KÖPTES bröd. Ååå, Skogaholmslimpa. Eller ännu bättre - Hönökaka! På högstadiet kunde man på niorasten gå till kaféet och köpa en halv Polarkaka med smör och hushållsost för tre kronor. Tänk lyckan när man kom ihåg att ta med en tia och fick TVÅ mackor OCH en Mer. För kronan som blev över köpte man tio sura droppar i kiosken vid busstationen på vägen hem. Ni vet en sån där kiosk man sticker i huvudet i en lucka och säger "jag vill ha blandat för en tia, inga salta". Och sen plockade farbrorn ihop olika godisar med en liten tång och la i en pytteliten påse. Aaa, tänk precis så gammal är jag. Och vad attans mycket man kan komma ihåg för att man har bakat.

När jag flyttade hemifrån tyckte jag hembakt bröd var gott igen och försökte baka då och då. Hade bara ett litet frysfack i kylskåpet så en halv sats var ungefär lagom. Sen ställde pappa ett frysskåp hos mig (och en bänkdiskmaskin hos Syrran, han är väl rättvis) och mitt bakande blev allt mer. I flera år bakade jag allt bröd jag åt. 

Sen hände än det ena än det andra. En vägg var delvis inblandad. Brödbakandet och väldigt mycket annat hemmapysslande lixom dog ut. Tänk att det tar så lång tid att komma igen efter en sån sak. Då var jag inte ens speciellt insprungen. Jag mest nuddade lite försiktigt med näsan på väggen.

Nu verkar jag vara redo för bakning igen och det tycker jag mycket om! Mindre tyckte jag om att min surdeg möglade. Den ska ju inte mögla! Det har jag läst. Det fick bli Leila Lindjolms valnöt och äppleträd med lite mer jäst och utan surdeg. 

Det blev lite degigt, smulan för salt. Men ändå SÅ mycket godare än köpebröd.



Och stoppar man det i brödrosten och lägger på lite hemmagjord rabarbermarmelad så funkade det så bra så =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)