torsdag 10 april 2014

Hur många Muminsaker får plats på ett soffbord?

Varje torsdag har Fabriken ett tema man kan vara med och blogga om. Det handlar om att inspirera varandra till skapande och inredning. Jag hittade Fabriken för över ett år sen men när jag drog igång min egen blogg hade Fabriken en paus. Men nu är de också igång igen och då ska jag försöka vara med.

Den här veckan är temat helt fritt. Så där fritt så att det egentligen är lite jobbigt. Jag tycker om att ha ramar att hålla mig till, tolka eller bryta. Men när jag får välja helt fritt. Det är ju som att välja parkering på en helt tom parkeringsplats.... Men nån liten bil måste det stått på den här parkeringen för jag kom ganska snabbt på att jag vill berätta om vårat soffbord. Eller våra soffbord kanske man kan kalla dem. För de består av tre lådor som har landat där av olika anledningar.

Det första är en sockerlåda. Den är hittad i något av uthusen här hemma och stått länge i gömmorna för att den är så fin men jag vet inte vad jag ska ha den till. Ett tag planerade jag att ha den som hylla på väggen. Den stod tillsammans med en hylla från IKEA och väntade på att bli uppskruvade. Sen hann jag tröttna på den idén.


Den andra är en dynamitlåda. Undrar verkligen vart den kom från början från. För den är också hittade i uthusen. Men vet inte vad som farfar har velat spränga bort. Kanske ytterligare en fråga jag borde ställa min pappa medans jag kommer ihåg. I min första lägenhet fungerade den som hylla för alla mina pärmar från skolan. Pappa skruvade i några skruv och fixade ett hyllplan att lägga på. 


Den sista betyder på sitt sätt mest fast den har funnits med kortast. I somras var jag och Sötaste på Gotland. I en av alla loppisar vi besökte hittade vi en ägglåda vi båda föll för. Men 250:- kändes lite väääl dyrt. Vi visste ju inte vad vi ville ha den till riktigt. Sen gick vi resten av dagarna och småtänkte på den där lådan. Och tillsist bestämde oss, finns den kvar när vi åker mot färjan så är det meningen att vi ska ha den! Och det gjorde den. Vi fick en gammal drickaback på köpet och lyckades knö ner de båda två i en välpackad Clio.


Socker, dynamit och ägg. Vad mer behöver man här i livet? Och tillsammans blev de ett attans snyggt soffbord som vi är väldigt nöjda med. Det är vårt, unikt, praktiskt och fint. Det har historier, förvaring och lagom stort. Man kan flytta runt de olika delarna och man slipper dammsuga under det =)

Och svaret på rubriken? Tre. Titta en gång till om du inte hittar dem.

4 kommentarer:

  1. Mina fina lådor :)

    SvaraRadera
  2. Men åhhhh så fint, jag älskar trälådor och det här är ju rena tittgodiset för mig!

    SvaraRadera
  3. Man kan aldrig ha för långa lådor =) Eller plåtburkar. Fler saker borde paketeras så där vackert idag oxå =)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)