måndag 14 april 2014

Loppisfynd

Ibland hittar man saker som bara klickar. Och sen klickar igen när man använder det första gången. Lite kantstött och skönhetsfel. Men underbart 70-talsmönster från Gefle.

Lagom storlek och söt form. Några tior som går vidare till ungdomsidrott och en lycka i vårt kök. Alla medlemmar i hushållet är inte lika lyriska som jag. Men funktionen fyllde ett tomrum och alla behöver inte älska samma saker.

Vi fyllde formen med hitte-på-gryta och stoppade in i ugnen. Kyckling tärnades, lök hackades och allt kryddades med lite allt möjligt. Över allt en burk créme fraiche och smulad fetaost. 200 grader och varmluft tills allt hade färg. Blev otroligt gott och serverades med ris. Tanken var att även ha i broccoli, men formen blev full även utan. 

Det kan tyckas ytligt, men viss inredning ger en viss känsla. Jag gillar känslan av att ha en historia. Som om mitt hem betyder lite mer. För visst jämnför vi oss med varandra? Jag vill känna mig lite bohemisk, lite hippie och som om jag har förstått ett annat värde än det i pengar och konsumtion. Ändå konsumerar jag för fullt. Loppis, second hand och i ärvegömmor. Hyllorna fylls av prylar för att visa upp. Det erkänner jag. För även om jag väljer utifrån att det ska vara vårt hem gillar jag det som jag tänker att sakerna berättar om mig. En gång berömde jag två kompisars hem. De är ganska nyligen ihopflyttade och även mer nyligen hemmafrånflyttade än vad jag är. Ändå är deras hem så snyggt, så vuxet och så inrett! Inte en salig blandning av möbler som blev över att ha tills vidare. Utan en röd tråd och tanke genom allt. Jag fick ett svar som värmde mig så. "Men ditt hem är ju mycket mer hemtrevligt". 

Det är precis det jag vill, hemtrevligt. Att vänner känner sig välkomna och avslappnade. Att det är fint men att man kanske inte behöver oroa sig för att smutsa ner. Vackert men mysigt. Än så länge är hallen väldigt vit och ömtålig. Men den kommer bli så bra och i köket står en ugnsform som har varit med förut.

2 kommentarer:

  1. Ååååh vad jag blir glad av dina bloggposter. Precis sådär är jag oxå. Lite bohemisk, lite hippie och jag HAR förstått ett annat värde än det i pengar och konsumtion. Men visst handlar jag oxå. Fast lite .... "förståndigare" än andra. ;) Eller det är vad jag intalar mig själv.

    Men visst blir man lite less när man kommer hem till folk och det ser ut som tusen andra hem man varit i. Samma soffa, tapet, lampor, gardiner.... som om hemmen har blivit klonade. Hemtrevligt slår trendigt och snyggt alla gånger.


    /anna-karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad glad jag blir över din kommentar. Fram för fler hemtrevliga hem! Där det finns fler färger än vitt... =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)