tisdag 1 april 2014

Mitt inne i stan

Jag funderar hur tankarna gick. Mitt inne i stan lyser påskliljor upp. Utanför ett café i springorna mellan gatstenarna är de nedstoppade. Lite slokade, för deras små stenvaser innehåller minimalt med vatten. Men den gula färgen är lika intensiv.

Det är över ett decennium sen Göteborg slogs sönder av gatsten och polisernas skott. Några dagar delade åsikterna. Är det rätt att bruka våld för sin åsikt om demokrati? Och slår man bäst ner våld med våld? 
I samma veva fanns många rörelser om att ta tillbaka vår stad. De här påskliljorna är enbart kommersiella. Och dessutom utanför ett café med klart diskutabel personalpolitik. Men jag tänker att det är en idé att ta efter. Blommor borde få växa överallt. Och det är vi som bor och lever som borde få bestämma hur det ska smyckas. Med mer blommor tror jag att gatstenarna får ligga kvar. Och polisen verkar ha lärt sig en hel del om hur man bemöter demonstrationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)