söndag 20 april 2014

Så himla bra!

Påskafton innebar traditionsenligt firande på landet lite längre bort. Vi hade fått uppdrag att ta med bröd och efterrätt. Jag bakade två efterrättskakor och bröd. Gissa i vilken det var potatis och kikärtor? Tja, eftersom jag frågar är det ju INTE i brödet. Glömde däremot att ta kort på just den kakan. Attans. Men det var en mandelkaka (med då även potatis och kikärtor) som hade en hallonglasyr på sig. Tillsammans med grädde var den riktigt god. Fast mer ostkaka-god än efterrättsgod. Alltså lika matig som innehållet anger.

Den andra efterrätten var en mint, choklad och päronpaj. Ett helt säkert kort. Har gjort den förr och så attans god. Känns härligt 80-tals klassiskt med päron och After Eight. Minns att mamma gjorde de med konserverade päron, la på en After Eight på varje och in i ugnen. 

Min efterrätt var alltså en paj med chokladsmet också. Och bakade i min fancy form som har lös botten. Med lite pill kunde hela pajen lyftas över till fint fat vid servering.

Mitt sista bak var det allra mest lyckade. Harreligen vad bra det blev. Och så enkelt! Jag gjorde baugetter för första gången i mitt liv. Något jag lär göra om massor av gånger. Bara att röra ihop, jäsa jättelänge. Upp på plåt och snurra till och sen grädda.

Hård skorpa, segt inne i och stora hål att fylla med smör. Och så där charmigt ojämna man ser på flashiga bloggar där folk kan fota på riktigt. Kände mig så attans flashig jag också. Tänk vad lite mjöl och jäst kan göra med en =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)