tisdag 29 april 2014

Vilken bra idé!

Jag bakade ju baugetter till påsk som blev så attans bra. Men tipset jag fick av påskens värdinna var nästan ännu bättre. Baugettedeg behöver inte jobbas med nånting och kan jäsa läääänge. Så varför inte röra ihop degen på kvällen och grädda på morgonen? Nybakt bröd till frukost anyone? Och utan att behöva gå upp ur sängen tidigare än vanligt? Mm, tänkte väl att ni skulle tycka att det var en bra idé =)

Rör ut ett halvt paket jäst i lite kallt vatten. Häll på mer vatten, totalt 6 dl och 2 tsk salt. Sen i med 13 dl mjöl. På påsk hade jag bara vetemjöl. Till frukostbrödet blev det 2 dl grahamsmjöl och 11 dl vetemjöl. Rör ihop till en kletig deg, alltså inte knåda en massa. Över med lite mjöl och en bakduk. Låt stå till dan därpå.
Dan därpå sätter du på ugnen på 250 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord. Skär i tre så lika stora bitar det går. Ingen knådande här heller! (Det här är det bästa med baugetter, inget jobbigt jobb liksom). Vrid baugetterna på plåten till spiraler så mycket det går. Jäs i 10-15 min. Sen in i den nedre delen av ugnen och grädda i 15 min, sänk temperaturen till 150 grader och grädda 15 min till. Varsågod, skiva upp medans de är varma nog att smälta smöret. Dagen efter har du baugetter som är härligt segt istället för härligt nybakt. Alltså så attans bra i flera dagar.

Receptet har jag snott på nätet. Googla "baugetter" så hittar ni det här och en drös andra.

4 kommentarer:

  1. Mums! Underbart med nybakat bröd till frukost! <3

    SV: Ja va sjutton..man tager vad man haver..brukar bli bra i slutändan.. ;)

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å med ett bröd som är gott dagen efter oxå! Att jag inte upptäckt det här med baugetter tidigare =)

      Radera
  2. Det är därför baguetter är typ det enda jag bakar. :) Maximal utdelning på minimal arbetsinsats!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)