måndag 12 maj 2014

En smula socker gör så mycket

I går bjöd vi alla mina tre päron på fika. Den här gången blev det nästan rawfood. Jag vill så gärna göra något med rabarber. Och de kan man ju inte äta råa! Väl sura för mig iallafall. S jag hackade ner dem och kokade upp med vanilj och lite agavesirap. Resten av pajen var från Erikas bok med nötter, bär, fruk och lite mer agavesirap. Inget socker.

Till hade vi faktiskt vanlig vaniljsås. Jag har testat cashewgrädde men det var inget jag älskade. Äter hellre cashewnötterna som de är. Jag tog bara en liten klick. Men attans vad hungrig jag blev! Vi fikade precis efter middagen så magen var ju full. Och det var inte sötsugen jag blev utan hungrigt sugen. Misstänker starkt att det var det lilla attans sockret i vaniljsåsen som triggade igång ääääääta-systemet i kroppen. Äta är bra, men att bara ha sug när kroppen just då egentligen har fått vad den behöver känns inte så bra. Den här gången löste jag det lätt med en macka. Men jag börjar få upp ögonen för vilka funktioner i kroppen det är som kan göra vissa människor totalt matberoende. 

Pajen blev väldigt god och alla tog en bit till. Absolut något jag kommer göra fler gånger. Behöver bara ha lite framförhållning så att jag får lagt nötterna till pajskalet i blöt. Eller en flickvän som är bra på att påminna mig =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)