tisdag 27 maj 2014

Frihet att värna om

I min värld får man tycka precis vad man vill. För min värld är en del av det fantastiska landet Sverige med de mest otroliga lagarna om åsiktsfrihet. Man kan till och med få yttra det man tänker för vi har yttrandefrihet. Men vissa saker kan man hålla tyst om och framför att får man inte göra vad som helst. Jag har ingen rätt att kränka eller såra en annan människa. Ibland kanske det blir så ändå, men det gav mig ändå inte en rättighet till det.

Politik är att göra. Att ha tankar som man sen genomför. I det fantastiska landet Sverige får man rösta på vad man vill. Det är en frihet vi har som vi ska värna om. Men inne i mitt eget hjärta gör det ont av att det finns så många som tycker att främlingsfientliga krafter ska få rätt att inte bara tycka och yttra utan även göra.

När jag möter barnen på jobbet får jag hopp om framtiden. Och min 10 åriga systerdotter säger saker som gör att jag ler ända in i själen. Men det är två mandatperioder kvar tills de får rösta och förändra världen. Vad kommer hända under tiden? Jag vill leva i ett fantastiskt Sverige där himlen är blå och gräset grönt och där mänskliga rättigheter och FN's barnkonvention är det vi strävar efter att leva upp till perfekt. Jag vill leva i ett Sverige där alla kan utföra sin demokratiska rätt att tycka och yttra sig. Men att när någons åsikter kränker andra människor så stannar de vid just tankar och yttrande. Jag vill ha trygghet. Trygghet för ALLA! Just nu känner jag mig lite smått rädd och orolig för den rätt att göra som en tiondeldel av befolkningen ger till vissa politiker.

Tänk om de bli ett hot mot kärleken i alla former bara för att den inte passar in i deras mall?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)