söndag 4 maj 2014

Hur går det?

Fyra dagar avklarade, 27 kvar. Självklart går det såååå bra. Annars hade jag inte skrivit nått om det. Sockerförbudet alltså. Jag har klarat en helg med både marknad (som sålde brända mandlar) och Lisebergsbesök (som säljer allt möjligt gott). Tacksamt nog började månaden med en period när jag inte är så sötsugen alls. De finns nämligen. Ibland, alldeles för sällan.

På marknaden igår hade vi ju sån himla fantastisk picnic så det psykologiska frossarbehovet fick sitt av att ta lite ost till och några russin och lite korv. Och sen en bit äpple. 
På kvällen sen hade jag planerat att göra rå rabarberpaj. Men missade det där med att en del av ingredienserna skulle blötläggas massa timmar. Så det blev "fudge" från Ericas bok istället.

Riktigt goda och fick godkänt från flera håll. Skar även upp en mango. Förutom att det är världens godaste frukt så känns det attans lyxigt med ett fat med färdigskuren frukt.

Idag försökte jag dra nytta av lagen om allts jävlighet. Självklart kommer jag vinna på Geisha-hjulet när jag har sockerförbud! Men nä, det gjorde jag inte. Blev en älg istället.

Attans söt, men inte att tugga på. Snaskbehovet stillades istället av Sötastes popcorn.

Slutsats efter fyra dagar? Börjar inse hur mycket psykologi det ligger i sötsuget. Känslan av att få mysa, lyxa, unna sig och få ta utan dåligt samvete. Så vad som bara det stillar de behoven så funkar det. Hittills.
Sen är det även väldigt skönt när omgivningen bara accepterar istället för att ifrågasätta och truga på en. Kanske underlättar att det faktiskt syns på mig att ett sockerförbud är bra och att jag förklarar att det är för att magen blir så attans arg. 

Nu kommer vardag och jag hoppas att jag har lagom fullt upp med annat än att tänka på godis. Och om inte det så Hr jag några fudgebitar kvar i kylskåpet.

Inne på Fabriken kan ni se fler bilder om vad som har hänt där ute i bloggvärlden idag.

2 kommentarer:

  1. Heja! Så bra. Jag äter nyttigt men socker klarar jag mig inte utan. Kolhydrater i matväg skippar jag gärna men frukt i massor. O grönsaker. Och en sked honung. För sött måste måste måste jag ha! Heja du!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)