måndag 5 maj 2014

Känn dig iakttagen


Idag fick jag frågan av en elev om "Lantis" är ett fult ord. Han var lite förvirrad för han var själv övertygad om att det något man använde på ett förnedrande sätt samtidigt som han hört mig säga att det är ett bra ord. Eleven är uppvuxen i stan med hus, bilar, gatlyktor och närhet till allt. När han pratar om lantisar pratar han om de andra. De där som bor långt bort och gör, tja, det är väl det han inte riktigt vet vad de gör.

Jag är lantis med sträckt rygg. Det finns inget mer hemma. Och då vet jag inte ens om det egentligen finns någon skillnad. När jag gick i högstadiet var den allmänna uppfattningen att folk på landet var snäppet efter de som bodde i stan vad det gällde senaste modet och sådant. Men idag har jag snabbare bredband än många i stan. Borde inte inte det betyda att jag idag är lite före?

Vad betyder det att ha kor utanför fönstret istället för spårvagnar, skog istället för många grannar och bil istället för cykel? Blir jag annorlunda eller hade jag varit det ändå. Jag vill gärna beskriva mig som jordnära men det kanske inte har något som helst att göra med att jorden är nära. 

Lantis. Det är jag och till och med om nån skulle skrika det efter mig med ett j-a före skulle jag le och känna mig stolt. För ingen kan ändra på vem jag är och den jag är är en fantastisk person. Precis som alla andra är fantastiska på sitt sätt.


2 kommentarer:

  1. Jag är också värsta lantisen, även om jag för tillfället bor hyfsat centralt. Om man nu kan kalla lilla Edsbyn centralt överhuvudtaget? :) För mig som förut bodde vid vägs ände är det i alla fall det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att lantis är en identitet och inställning. Kanske inte främst vart man bor =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)