torsdag 22 maj 2014

Precis utanför

Jag öppnar upp dörren i hallen och naturen virvlar in med sin doft och sina ljud. Det är det jag älskar så med att bo långt ifrån alsfalt och glasskiosker. Jag har aldrig haft något behov av att ta in en snygg trädgren. De sitter redan så fint på äppleträden i trädgården och granarna uppe i skogen. Där doftar de och växer och förändras. Vi pyntar dem med färgglada lyktor som vi målat tillsammans av marmeladburkar.

Inne återges naturen på björkstammarna i den nyrenoverade hallen. Vi fungerar på om det är där våra mumintavlor ska få leka och gömma sig eller om de ska få synas mot den vita väggen. Fågelholken med nyckelringarna kommer iallafall få sin plats på en gråvit stam.


Jag sitter på jobbet och ska vara inne hela dan. Tänker att jag vill ut till barnens skratt och lövkronornas prassel. Bilderna jag vill visa kommer upp i huvudet men jag har glömt USB-sladden hemma. Ni får tänka er ett tunnt draperi framför ytterdörren med körsbärsblommorna som rör sig i vinden. Och en hängmatta så djup att det enda man ser är äppleträdens kronor och den blå himlen som lyser igenom.

Fabriken kan ni läsa mer om hur andra får in naturen. Alla med olika tankar och olika förutsättningar.

2 kommentarer:

  1. Jättesnyggt! Men då har jag själv också likadant hemma. Precis samma tapet med precis de nyckelkrokar du beskriver!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)