tisdag 20 maj 2014

Samhällsrätt

En röst mot rasismen. Det kan verka så lite. En ynka röst gör väl inte så stor betydelse i det stora hela. Men demokrati är inget att ta för givet. Inte när den stora högern hotar där ute. Och att tycka att det inte är nån idé att rösta när det är en rättighet andra offrar sitt liv för. Nä, jag ligger inte på soffan av den anledningen!


Dessutom är det ju så lätt! Jag kunde till och med glömma röstkortet hemma och ändå kunna rösta. En gång röstade jag i Rio de Janeiro. Det var kanske inte jättelätt men så attans svårt var det inte. Snart kan vi säkert rösta med e-legitimation via en app. Och då kan vi faktiskt få ligga kvar på soffan och ändå genomföra vår demokratiska rätt (skyldighet!).

Så, jag struntar i vad du röstar på (nästan, det fanns två valsedlar jag helst ville råka riva ner och elda upp) men gå å rösta med dig! =)

2 kommentarer:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)