torsdag 1 maj 2014

Sockerfritt

En kollega på jobbet utmanar oss till en sockerfri månad. I dag är första dagen och jag började med att att en havrekaka. Men det är inte vilken havrekaka som helst!

Den är rawfood och innehåller dadlar istället för socker. Receptet kommer från boken Raw Delight av Erica Palmcrantz Aziz och Irmela Lilja.

Tanken med utmaningen är att var och en får lägga sig på den nivån de vill och kan. Jag bestämde mig för att fokusera på socker i onyttiga saker, kakor, godis, glass. För det är det jag äter för mycket av och som min mage bli arg på. Socker i maten tänker jag inte bry mig om. Dels för att jag faktiskt inte äter så många uppenbart sockerstinna matvaror. Och för att jag inte tycker det gör så mycket så länge man äter varierat och inte överdriver något. 

För att klara månaden planerar jag att roa mig med att laga och fixa ihop en massa godsaker som inte innehåller socker. Som chokladbollarna jag gjorde för ett tag sen. Och botanisera i Rawfoodböckerna jag har hemma på bänken. Sen ska det få vara tillåtet att äta socker också, ibland, vid speciella tillfällen och i lagom mängd. Inte svulla i mig en kexchoklad för att den råkar ligga där.

Håll tummen för mig! Om det går bra kommer jag skriva om det. Om inte så håller jag tyst. För bloggen handlar bara om det jag tycker är kul =)

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna stenhårt för dig!! Vi kan hålla för varandra typ. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Absolut håller jag tummen för dig oxå! Har du några bra knep eller recept för att hålla suget i styr? Eller lösa situationer med socialt tryck att äta onyttigt?

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)