fredag 2 maj 2014

Utvärdering

Hur var de då, de där råa havrekakorna?

Jo, de blev verkligen kakor i formen. Höll ihop och luktade lite sött och bakade. Det sista kanske för att ugnen nog var närmare 50 grader varm än 42. Även i rawfood är svaret på allt 42. Men det är svårt att ställa in ugnen så exakt.

De var sega att bita i och tugga på. Sen gav de först ett rätt menlöst intryck. Men en bit in i kakan kom en söt och god smak. Funkar absolut som substitut för andra kakor jag just nu inte äter. Och som energikakor på hajk vore de kanon. Kanske doppade i choklad... Då blir de inte råa längre och innehåller socker. Men på hajk gäller inte samma regler. Och kan jag hålla till dessa chokladdoppade istället för en 200 grams chokladkaka så är det ju ett plus!

Jag kommer inte slänga mig på mixern för att göra dem igen. Men de funkar, har sitt användningsområde och får helt klart godkänt.

2 kommentarer:

  1. Sedan jag upptäckte rawbollar så gör jag det ofta. Ingen torktid (och energislösande) i ugn och så lätta att tänka "man tager vad man haver" med. Jag brukar köra med cachwenötter (men har fortfarande inte lärt mig stava till det) och ibland andra nötter eller mandel. Om jag har tid att vänta så blötlägger jag dem några timmar. Gillar att mixa de olika ingredienserna var och en för sig för att kunna variera strukturen. Nötter/mandel, diverse frön, torkad frukt och ibland nån krydda/kakao är grunden. Daddlar tycker jag är mest smakneutrala men vill man ha smak så funkar aprikoser, rusin och fikon fint. Ibland struntar jag i raw och har i jordnötssmör, då behövs ingen torkad frukt för att binda. Jordnötssmör och ingefära är en god kombination. Finriven morrot, kanel och vanilj ger smak av morrotskaka. Choklad och chili passar väl alltid. Pinjenötter ger en härligt skogig smak och funkar fint att rulla i kakao. Kokos är gott både i och att rulla i. Citron smakar fräscht att ha. Mandel och fikon passar faktiskt bättre att rulla i kakao än att chokladdoppa. Har tänkt att jag ska testa nått med äpple och kanel i men det har inte blivit av än. Lakrispulver har jag inte heller blandat i än. Bara att leka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla bra tips! Jag experimenterar på. En del blir gott, annat sådär. Det är roligt och det är nog det som funkar bäst för motivationen...

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)