onsdag 18 juni 2014

Jag lägger rabarber på den här

Rabarber ska skördas innan midsommar har jag hört. Efter blir de tydligen träiga? Ja, ja, men då gäller det väl att passa på!

Efter ett himla spring in och ut fick jag ihop 2 kg rabarber. Kokade upp med 1,5 liter vatten tills allt kokat sönder ordentligt. INTE röra! Iallafall inte om man vill ha en så klar saft som möjligt. 
Hällde av i silduk och fick stå en dryg halvtimme.

Kokade upp igen med ett kilo socker och saften från en citron. Flaskorna gjorde jag rent med Atamon. Egentligen kanske jag inte vill använda så många tillsatser. Men mamma använde alltid Atamon. Så då gör jag det också =)

Hälla upp på flaskor och låt svalna.

Fin färg fick den iallafall!

6 kommentarer:

  1. Härligt med rabarbersaft :) Det funkar att göra saft av efter-midsommar-rabarber också, paj kan däremot bli lite tråkig om de är grova. Men tar man tunna tycker jag att det funkar. Jag brukar sterilisera mina glasflaskor (och burkar) i ugnen innan jag häller saft (eller sylt) i dem för att slippa använda kemikalier. 100 grader i så där en 15-30 minuter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! När du säger det minns jag att så gjorde ju mamma ibland oxå. Å det mamma gjorde är ju rätt =)

      Radera
  2. Min rabarberplanta har inte vuxit till sig så att jag kan göra saft ännu ;) Haha! Jag brukar använda atamon till mina safter, för jag tänker att jag vill ju inte att de ska bli dåligt i flaskorna.... Å så är fördelen att jag vet själv vad jag har i och hur mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa år så! Attans vad saft du ska göra då =)

      Radera
  3. Mmm gott! Skall också försöka få tummen ur denna vecka och koka lite saft, har massssor av rabarber.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror saften blev bra, fast de var lite träiga. Ska testa att göra marmelad oxå.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)