måndag 30 juni 2014

Klibbigt

Våra fläderbuskar är inte stora nog att plocka blommor från än. Men vi bor ju på landet och här finns grannar. Grannar med JÄTTEstor fläder. Mer träd än buske. Så vi plockade, hällde ihop trettio klasar med 2 liter kokhett vatten, skalet och saften från två citroner, 2 kg socker och 60 gram citronsyra. In med hinken i matkällaren i två-tre dagar. Rörde runt lite då och då. Hällde över i silduk och hade flera flaskor vacker flädersaft.

Nästa morgon hade vi inte lika många. Vi hade precis vaknat när vi hör ett fint klirr från köket. Ut och titta, jorå flaskan med patentkork köpt på det blågula möbelvaruhuset hade spruckit. Det var inte den första flaskan därifrån som gjorde det. Men förra gången hällde jag varm saft i och tänkte att det var därför den sprack. Nu var saften kall som flaskorna och jag har inte en aning om varför det blev så. Kände mest att jag fick min åsikt om kvalitén på de blågula produkterna bekräftade. 

Hur rengör man ett köksgolvet från saft. Det är hysteriskt klibbigt! Jag torkade två gånger med vatten och mirakelmopp. Men klibbet var kvar. Blev två vändor med massor av såpa och varmt vatten innan jag, tror, att all saft är borta. 

Saften som blev kvar blev attans god hälsar Sötaste. Och som tur var hade vi en omgång till på gång =)

3 kommentarer:

  1. Å vad gott med flädersaft! Inte lika kul med kletigt golv, låter farligt att flaskan gick sönder sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var väldigt glada att vi hunnit vakna när flaskan sprack. Och var hemma. Tänk att komma hem till saft över hela golvet som dessutom TORKAT. Gäh =P

      Radera
    2. Med det alternativet så lät detta att torka saft inte fullt så illa längre. Vikten av perspektiv :-)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)