tisdag 3 juni 2014

Långt bort och länge

Så fort det är ett test eller en lista över platser i världen är jag där och bockar av. "Där har jag varit, där har jag varit, inte där, men där". Jag älskar allt med resandet. Planera innan, vara iväg och ha rest. Jag vill skryta om det, leva det och längta till det.


Tre gånger har ryggsäcken varit packad för både långt bort och länge. Två månader i Thailand, 6 veckor i Indien och tre månader i Sydamerika. De gångerna sitter kvar mest just för att de höll på längst. Men samma typ av känsla ger det mig att krypa ihop i tågsätet på väg till SysterYster eller stuva bilen inför roadtrip till Skåne och Öland.


Runt om i hemmet finns påminnelsen. Som när jag och Miss J gick fel och hamnade hos hjälporganisationen för döva indiska kvinnor istället för organisationen som hjälper gatubarn. Elefanterna på rad hoppas jag hjälpte dem en smula och de hänger fint i mitt sovrumsfönster. Kanske ibland gör mig lite extra glad över att ha ett sovrumsfönster. 

I helgen diskuterade vi charterresor. Vi är olika och några reser för att komma bort och slappa. All inclusive tar en bort från disktraven och underhålla bråkiga barn. Den typ av resa kanske är just precis det den personen behöver för att orka med att vara en glad mamma och engagera sig i världens orättvisor. Själv önskar jag att alla olika ändå kunde vara lika engagerade i att resa på ett sätt som främjar landet de reser till. Stora hotellkomplex ägda av redan rika västerlänningar där det på sin höjd går tillbaka pengar till landet genom de inhemska städarnas sketlön suger snarare ut än främjar. 

När jag reser vill jag uppleva och få en insikt i hur just det här landet är. Hur bor man, hur beter man sig, vad skrattar man åt och hur tar man sig runt. Jag vill stångas av kulturkrockar och nya sätt att göra rätt på. Jag vill men lyckas inte alltid. Min svenska blyghet gör att jag hellre står bredvid och tittar på än går fram och är med. Därför var Indien helt fantastiskt med sin inbjudan hem. Eller Peru med sin tjötighet. 

Nu var det länge sen. Snart fyra år sen Sydamerika väntade runt hörnet. Tre månader av skratt, gräl och fullständigt underbar. Nästa resa är ett frågetecken. Viktigare vardag kom emellan. Men sen, sen då där i framtiden. Då tar vi världen med storm och regnbågar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)