fredag 13 juni 2014

Sitt fint

Klockarbarn har för sjunde veckan sin återbruksutmaning. Mitt bidrag blev den här gången en riktig utmaning. Hallen börjar bli klar och fin och då känns det tråkigt med fula och trasiga sittlådor. De var ursnygga då för flera år sen när jag köpte dem på Granit.


Sen skaffad jag katt. Och sjögräs är väldigt bra att klösa klorna på...

De har fått hänga med ändå. För de är bra och praktiska och egentligen snygga. I början funkade det fint att bara vända på dem när Hjördis varit på dem för mycket. 

Nu rev vi bort allt sjögräs och slipade dem lite med sand papper.

En del lossade lätt, resten behövde hjälp av rakbladsskrapan. Tillsist var de helt nakna!


Två stabila spånskivslådor. Fick lite extra slipning på kanter och inne i handtagen. Tanken var att måla dem istället för att klä om dem och då behöver lådorna vara lite mjukare att ta i av sig själva.

Sen var det bara att ta fram penseln. Bara. Jag började inuti. Det ville inte riktigt fästa men jag tänkte äsch, det gör det andra lagret. Efter tredje lagret såg det fortfarande ut så här:

Meeen... Det är ju inte alls snyggt. Efter lite klurande bestämde vi isa för att köpa tyg. Och lånade en häftpistol. Det lilla snabba projektet drog ut flera dagar. Sen var vi förbi favoritfärgaffären. Passade på att fråga. De måste tycka om oss som kommer in och beställer konstiga saker som linoljefärg. Vi fick med oss en påse med en drös trasor med ett rengöringsmedel som skulle ta bort AAALLT. Kanske inte riktigt, men jag gnuggade på. Och testade att måla. Det funkade! Det blev täckande svart och fint.  Nu står den på plats i hallen.

Den här kan Hjördis inte klösa på minsann. Fast å andra sidan har hon upptäckt hur bra den nya mattan är till det...

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Vi är attans nöjda. Jag hoppas att hallen är klar till midsommar. Den borde vara det näääästan iallafall =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)