måndag 16 juni 2014

Söt som socker

Jag lovade saker. Jag lovade att inte äta socker på en månad och bara berätta om hur det gick om det gick bra. Sen blev det inte så mycket berättande. Gick det alltså inte bra? Jomenvisst gjorde de det! Det gick så bra att det lixom blev vardag. Och vanlig tråkvardag är ju inget roligt att blogga om. Nä, som ni vet berättar jag bara om fantastiska saker så att de där ute som inte känner mig ska tro att jag enbart har ett helt fantastiskt liv! (Vilket jag iåförsig har. Men inte hela tiden, jag är ju människa).

På hela månaden hade jag inte speciellt mycket sötsug. Jag som annars är värsta sockerråttan utan karaktär. Men nu hade jag tur att börja utmaningen i en period när suget inte var så stort.
Jag bestämde mig för att ägna månaden åt att hitta bra alternativ. Som att tillexempel göra rawfood-godis som jag så länge tänkt att jag ska göra men inte blir av. Två fina böcker står i min kokbokssamling som nu blev använda.

Jag köpte böckerna mest för att jag gick i samma klass som Erica i ettan till nian. Nu är jag attans glad över att ha dem för innehållet också. Havrekakor, bollar och fudge blev gjorda, betygsatta och uppätna.

Jag hittade även in i LCHF-världen när det var dax för födelsedagstårta. Konstaterade att recept utan socker, som kladdkaka med mörk choklad är attans gott och funkar bra. Recept med sötningsmedel går fetbort. 

Frukt har aldrig smakat så gott. Vindruvor och brie är nästan himmelrike och mörk choklad räcker det för en gångs skull med en bit. Får jag bara lite av varje upplagt på fat så jag kan plockäta saknar jag inte sockret alls. Magen var glad och nöjd med mig så jag har bestämt mig för att fortsätta! Så här med mina vänner (ni som känner mig på riktigt alltså), från och med nu äter jag inte socker i kakor, bullar, glass och godis. Jag är inte perfekt så nån gång kommer jag äta lite här eller där. Men bjud mig inte på något och tjata inte på mig när jag tackar nej. Undrar ni något eller tycker att det låtar besvärligt, fråga mig =) 

2 kommentarer:

  1. Heja! Bra jobbat och bra riktmärke. Från en som också ska hamna där någon gång... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar =) När rätt läge och motivation kommer går det rätt lätt. Håller tummen för dig där.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)