torsdag 5 juni 2014

Stå still

Det har varit några torsdagar utan mitt deltagande i Fabriken. Livet handlar ibland om så mycket annat. Men nu så!

Veckans tema är Stilleben. Det är något jag tycker är så attans snyggt när andra får till. Själv vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag tycker bara om prylar som har en betydelse för mig och kan inte köpa något bara för att det är snyggt och passar ihop med två andra saker. Mina stileben mest bara blir. Jag vill gärna samla liknande saker på samma ställe och lämna tomt mellan så det inte blir bara plutttigt i hemmet.

I fönstrena i hallen står skålar och burkar med snäckor. Olika resor nära eller långt bort finns där att minnas. 

Snäckor har en så fin och mjuk färgton. De går att matcha med lite vad som. En vinröd soffa från 40-talet tillexempel. Snorkfröken trivs bland alla vackra snäckor. Även om hennes äkta pärlor runt halsen såklart slår högre!

En annan plats är spiselkanten. Här har jag mitt lilla altare. Även det är influerat av resor. Under min första långresa till Thailand fick vi lära oss om husaltarna som stod utanför nästan varenda byggnad. Där bor husanden. Den skyddat byggnaden men bör hållas på utsidan för att inte ställa till förtret. Därför var alltid husaltaret finare än byggnaden det skyddade. Det fylldes av blommor, rökelse och miniatyrer. 
Jag fyller mitt altare med sådant som är viktigt för mig och som jag tänker beskyddar mig om det nu funkar så. Mamma, pappa, Ganesha, Buddah, ljus och elefanter.

Klicka på Fabrikenlänken överst så kan ni se fler stilleben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)