måndag 4 augusti 2014

Drömmar hänger med

Jag hade aldrig berättat det då. Som tonåring på landet med bara två tv-kanaler och total videobrist tittade jag på barnprogram långt längre än jag ville erkänna. Alltså mest för att det inte fanns något annat att välja på. Men det fanns ett program som jag gillade riktigt mycket. En kvinnlig programledare byggde ett dockhus till sin lilla maskot. Och i dockhuset fanns kuddar och en hängmatta! Sen dess har jag också velat ha en hängmatta. Och då alltså inne i mitt rum, min lägenhet, mitt hus.

För fyra år sen åkte jag och två nära vänner iväg till Sydamerika för tre månader av bussar, skratt, ömma fötter, nya möten, ryggsäck. Och hängmattor. Genom Amazonas åkte vi båt där vi sov i våra egna hängmattor på däck tätt tätt med brasilianska resenärer. Min matta gav jag bort sen för att lätta på packningen. Men sen när vi kommit nästa hela varvet runt i Bolivia köpte jag en vacker med fransar att ta hem. Och under de sista dagarna i Rio de Janeiro travade jag in i en järnhandel och med stapplande portugisiska och teckenspråk fick jag köpt två hängmattekrokar. 

Inget ska stressas fram. Hängmattan har vädrats i trädgården ordentligt de senaste två somrarna. Men krokarna har legat till sig i lådan. Till idag! Fram med borrmaskin och långa skruv. 

Nu är den på plats och jag har en alldeles underbar hängmatta mitt i vardagsrummet.

Väldigt försiktigt provlåg jag den men det gick bra. Väggen ramlade inte ner. Den hänger där väldigt fint och känns inte alls i vägen fast vardagsrummet är litet. Yeay!!!

2 kommentarer:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)